Jak zachować się w przypadku, gdy przyczepka towarowa zacznie żyć własnym życiem?

Jedziesz z przyczepką, widzisz dziurę w jezdni, odruchowo skręcasz kierownicę, i nagle okazuje się, że masz większy problem, bo jadąca z tyłu przyczepka nabrała nowego wigoru. Wielu kierowców, w przypływie paniki, kontruje kierownicą, doprowadzając do coraz bardziej nerwowego zachowania przyczepy, a apogeum osiąga w momencie, gdy zaczyna nerwowo wytracać prędkość. I wcale nie zależy to od doświadczenia kierowcy. Często w taką ekstremalną sytuację dają się przyczepie wmanewrować zarówno doświadczeni kierowcy ciężarówek, jak i niedoświadczeni kierowcy samochodów osobowych, którzy po prostu muszą przewieźć większy ładunek z punktu do punktu. Nerwy i groza sytuacji nie pomagają w opanowaniu poruszającego się wężykiem zestawu.

Zapamiętaj! Podczas ?wężykowania? zestawu nigdy:

 

  • nie hamuj gwałtownie
  • powoli wytraca prędkość
  • nie kontruje gwałtownie kierownicy
  • staraj się wyrównać tor jazdy dodając OSTROŻNIE i DELIKATNIE gazu

 

Staraj się opanować nie tylko swoje nerwy, ale też nerwowy zestaw. Pamiętaj, że tylko spokój może cię uratować.

Pamiętaj też, że przyczepka, zanim wymknie się spod kontroli, preśle ci trochę sygnałów alarmowych.Jeśli nagle, bez dania racji, przyczepka zaczyna zachowywać się nieco nerwowo, bezwładnie, zwolnij delikatnie iwyrównaj tor jazdy. Jeśli przyczepka już zaczyna wpływać na utratę równowagi tyłu twojego auta, postaraj się wyrównać tor jazdy, czyli albo delikatnie hamuj w momencie, w którym przyczepka i auto znajdą się w jednej linii, albo dodaj delikatnie auto i wyrównaj tor jazdy, dopiero później zaczyna wytracać prędkość. Zapomnij o gwałtownych manewrach, gwałtownych skrętach kierownicy czy ostrym hamowaniu.

Pamiętaj, że na tobie spoczywa obowiązek odpowiedniego załadowania przyczepy. Pilnuj, aby środek ciężkości przyczepy znajdować się bezpośrednio nad jej osią, tam pakuj najcięższe rzeczy, duże ciężary rozmieszczaj też nisko nad podłogą przyczepy, im wyżej, tym lżejsze ładunki. Korzystaj z dopuszczalnego nacisku przyczepy na hak, nie przeładowuj przyczepy, sprawdzaj ciśnienie w oponach.

Jeśli z kolei widzisz, że auto jadące przed tobą lub właśnie zbliżają się do ciebie z naprzeciwka ma problemy z przyczepką, dziwnie się zachowuje, to nie zachowuj się nieodpowiedzialne, jadąc w stronę zagrożenia jak gdyby nigdy nic, tylko zjedź na pobocze, zostaw zestawowi jak najwięcej miejsca na możliwe manewry a ty? Ty nie wyłączaj silnika, bo może okazać się niezbędne natychmiastowe oddalenie się z miejsca postoju. Obserwuj rozwój sytuacji a w razie potrzeby udziel pierwszej pomocy.