Wadliwe części zamienne

Zakup wadliwej części to utrapienie. Nie tylko ponowna naprawa, ale większe koszty. Można jednak spróbować dochodzić swoich praw. Nawet jeśli sprzedawcą części jest warsztat, można dochodzić swoich praw.

Części zamienne mogą być wadliwe. Można jednak skorzystać ze swoich praw i zażądać możliwości zwrotu zakupionej części. Możesz również zwrócić części zakupione przez internet. Decydując się na usługę warsztatową, warto wybierać warsztaty posiadające OC, co pozwala odzyskać chociaż część pieniędzy w momencie, gdy warsztat spłonie, auto zostanie uszkodzone, zniszczone lub skradzione. OC chroni również warsztat przed błędami mechanika.

Na części samochodowe rzadziej stosuje się gwarancję, na częściej rękojmię. Zakres rękojmi jest szerszy niż zakres gwarancji, a warsztatach nie spotyka się raczej określenia “gwarancja na części”. Zgodnie z zasadami rękojmi to producent jest odpowiedzialny za towar przez dwa lata od sprzedaży osobie prywatnej a przez rok dla firmy. Jeśli część sprzedał ci warsztat, to on bierze na siebie odpowiedzialność na dwa lata względem osoby fizycznej lub na okres roku, jeśli to firma zleciła mu naprawę.

Dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi nie jest łatwe

Dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi nie jest łatwe, zwłaszcza na elementy takie jak elektronika czy elementy eksploatacyjne, takie jak sprzęgło, opony, amortyzatory lub hamulce. Częściej jednak zlecając naprawę dogaduje się z warsztatem, aby w ten wymieni wadliwą część bez pobierania opłaty za robociznę i sprzedając nową część po cenie zakupu. To powoduje, że obie strony ponoszą mniejsze koszty ponownej naprawy.

Kupno części zamiennych przez internet

Kupno części zamiennych przez internet również jest obarczone ryzykiem. Istotnie, prawo dopuszcza zwrot nietrafionego zakupu w ciągu 14 dni, Praktycznie jednak wyegzekwowanie swoich praw może być trudne do wyegzekwowania. Wybierając aukcję internetową, na której chcesz kupić część, szukaj w opisie jednoznacznej, pisemnej deklaracji sprzedającego, dotyczącej przyjmowania zwrotów. To ważne również w przypadku kupowania jakichkolwiek innych towarów przez internet.

Gwarancja warsztatu na wykonaną naprawę

Większość szanujących się warsztatów udziela gwarancji na wykonaną naprawę, na określony okres czasu lub ilość przejechanych kilometrów. Warto tutaj zdać się również na zdanie mechanika w kwestii zakupu nowej części. Mechanik jest w stanie doradzić część wykonaną przez sprawdzonego producenta, dopasować części do możliwości finansowych klienta. Zakłady często współpracują z dużymi hurtowniami, więc łatwiej jest zareklamować wadliwą część. Oczywiście, dotyczy to warsztatów rzetelnych, profesjonalnych. Trudno bowiem wymagać gwarancji na wykonaną naprawę od kolegi, który wykonał w swoim garażu naprawę domowymi sposobami.