Kiedy możesz ciągnąć przyczepkę na “B”

Przepisy, dotyczące tego, kto, czym i jaką przyczepę można ciągnąć są na tyle zagmatwane, że wzbudzają skrajne emocje w kierowcach, którzy stoją przed dylematem: “mogę ciągnąć przyczepę czy nie?”. Najwięcej zaś chaosu wprowadza brak zbieżności między ograniczeniami i wymaganiami prawnymi a danymi zawartymi w dowodzie rejestracyjnym. Faktem jest, że kierowca, który posiada prawo jazdy tylko kategorii B, może prowadzić auto o dopuszczalnej masie całkowitej 3500 kg wraz z lell przyczepą o DMC do 750 kg. Dzięki temu, posiadając prawo jazdy kategorii B i prowadząc busa, o masie 3,5 tony, możesz jeszcze do niego podczepić lekką przyczepkę, a waga zestawu nie może przekroczyć 4250 kg DMC. Tyle, że jeśli przyczepa będzie ważyła więcej niż 750 kg (na przykład 800 kg) to DMC zestawu ciągniętego przez kierowcę z kategorią B, nie może przekroczyć 3500 kg. Mocno to skomplikowane.

 

Zawsze też możesz zwiększyć swoje uprawniania, zdobywając uprawnienie B96. Uprawnienie to prowadzono po 19 stycznia 2013 roku, w celu ułatwienia kierowcom życia, ale zdobycie tego uprawnienia wiąże się z komplikacjami równymi niemal zdobyciu kategorii B+E. Różnica jest taka, że na B96 nie trzeba kursu, a na B+E kurs jest wymagany.  I jedno i drugie zdobywa się egzaminem, obejmującym dokładnie ten sam zakres wiedzy i umiejętności. Co ciekawe, w więksości krajów UE, kategoria B96 zdobywana jest przez odbycie krótkiego kursu, u nas oczywiście nic nie może być zbyt proste, bo człowiek tego potem nie docenia… Do rzeczy, uprawnienie B96 pozwala kierować zespołem pojazdów o masie do 4250 kg bez względu na masę przyczepy. Jest tylko jeden warunek, a mianowicie, auto holujące powinno mieć masę o 33%większą masę niż holowana przyczepa.  Takie to proste…

 

Oczywiście, stojąc przed egzaminem na B96 i wyborem, czy odbyć kurs i zdać egzamin B+E, większość z nas zdecyduje się jednak na drugą opcję, która daje nam naprawdę dużo możliwości, a mianowicie, nasz zestaw może już ważyć 7 ton: 3,5 tony DMC auta oraz drugie tyle DMC przyczepy. Teoretycznie, do holowania przyczep towarowych czy średnich rozmiarów przyczep kempingowych wystarczy B lub B96, to jednak komfort jazdy z poczuciem bezpieczeństwa, że dodatkowy kilogram nam nie zaszkodzi. Albo inny wzór matematyczny, wg którego kontrolujący będzie przeliczał wagę naszego zestawu… Pamiętaj, ciągnąc przyczepę na prawku z kategorią B, że:

  • auto musi mieć większą DMC niż przyczepa z hamulcem najazdowym, którą będzie holowało
  • aby dowiedzieć się, jaką DMC musi posiadać przyczepa odpowiednia dla twojego auta, podziel DMC samochodu przez 1,33. Nie możesz tej wartości przekroczyć, nawet wówczas, gdy producent dopuszcza holowanie cięższej przyczepy, a  taka informacja widnieje w dowodzie rejestracyjnym. Ty nie możesz, chociaż twój pojazd tak… taki paradoks.

 

Osobną,wartą uwagi rzeczą jest DMC przyczepy. Teoretycznie, w dowodzie rejestracyjnym znajdziesz informacje dotyczące DMC przyczepy hamowanej i niehamowanej. A jednak, w myśl polskich przepisów przyczepa hamowana to taka, które hamulec uruchamiany jest z pozycji kierowcy. W naszym kraju wszystkie przyczepy, które możesz holować busem lub osobówką, są wyposażone w hamulec najazdowy, który nie spełnia wymogów definicji przyczepy hamowanej…. To paradoks numer dwa. Czyli znowu stosuje się tutaj wzór matematyczny: 1,33:1 czyli stosunek masy dopuszczalnej pojazdu do DMC przyczepy musi być zgodni z nim.

 

Przykro się robi, że w naszym kraju tak wiele rzeczy się utrudnia, wprowadzając zaprzeczające sobie przepisy i utrudniając tak naprawdę proste sprawy. Bo przecież każdy z nas miał w życiu taką sytuację, gdzie musiał coś przewieźć jednorazowo własnym autem przyczepą towarową, od sklepu czy marketu budowlanego na przykład do domu. W naszych wypożyczalniach przyczep towarowych i lawet na szczęście pracują doradcy, którzy dopasują naszą przyczepą do waszego auta i waszego prawa jazdy.