Home » Baza wiedzy » Bezpieczna jazda z przyczepką

Bezpieczna jazda z przyczepką

Jesteśmy wypożyczalnią przyczepek towarowych. Zależy nam, aby nasi klienci jeździli bezpiecznie, a aby brak doświadczenia nie stał się przyczyną tragedii na drodze. Ile razy nasi klienci z błyskiem w oku opowiadają, jak przyczepka omal nie stała się przyczyną niekontrolowanego poślizgu, tyle razy przechodzimy niemal stan przedzawałowy.

Gdzie szukać przyczyn? Otóż, najważniejszą sprawą, jest właściwe obciążenie przyczepki i ciśnienie w oponach. O ile o ciśnienie dbamy my, ale klient powinien je również sprawdzić, po dociążeniu przyczepki bagażowej, o tyle rozmieszczenie ładunku to już zadanie klienta.

Podczas załadunku przyczepki należy pamiętać:
nie wolno przeładowywać przyczepy, ciężar ładunku nie może przekroczyć dozwolonej ładowności
środek ciężkości ładunku powinien znajdować się centralnie, tuż przed osią przyczepy, tak, by dociskał dyszel do haka
ciężar powinien spoczywać na kołach przyczepki, czyli głównie nad osiami lub przed, nigdy z tyłu
ładunek najcięższy powinien być umieszczony bezpośrednio na podłodze, nigdy wysoko
nie można odciążać haka, czyli umieszczać ciężaru z tyłu przyczepki
układając ładunek, największe i najcięższe rzeczy powinno się składać z przodu przyczepki, ale zawsze mając na uwadze rozmieszczenie ciężarów

Jeśli przyczepka na prostej drodze, poruszająca się z prędkością od 70 do 100 kilometrów na godzinę, zachowuje się niestabilnie, należy skontrolować ciśnienie w oponach i rozmieszczenie ładunku. Jeśli wszystko jest w porządku, może okazać się, że to wina uszkodzonej przyczepki. Powinna wówczas niezwłocznie trafić na warsztat, gdzie zostaną sprawdzone jej wszystkie układy i parametry.

Kiedy wyczuć, że coś się dzieje? Przede wszystkim podczas jazdy mieć baczenie na to, co dzieje się na drodze, jaką jest nawierzchnia, czy morka i śliska, czy przeciwnie, sucha, lub pełna dziur, jak w odpowiedzi na prędkość i rodzaj nawierzchni zachowuje się przyczepka, którą mamy na haku. Jazda z przyczepką nie jest trudna i skomplikowana, ale trzeba zawsze pamiętać, że ta przyczepa z ładunkiem z tyłu jest.

Kiedy przyczepa zaczyna zachowywać się nerwowo na haku, podczas gdy kierowca prowadzi spokojnie, nie wykonując nerwowych ruchów, to sygnał, aby wyrównać tor jazdy i delikatnie, bez zwłoki i absolutnie nie gwałtownie, zwolnić. Ostre hamownie może stać się przyczyną niekontrolowanego poślizgu auta.

Innym sygnałem jest moment, w którym przyczepa zaczyna jechać za ciągnącym ją samochodem wężykiem, destabilizując samochód. Tutaj nawet doświadczeni kierowcy kierowcy mają problem z wyczuciem momentu, w którym tor jazdy przyczepki i samochodu jest wyrównany. Dlatego też zaleca się delikatne przyspieszenie, a potem równie delikatne hamowanie. Przyspieszenie wyprostuje zestaw, a brak gwałtownych ruchów zapobiegnie poślizgowi, w który pociągnąć może samochód przyczepka.

Przede wszystkim należy pamiętać, że ciągnąc przyczepkę, nie można jeździć gwałtownie. Wykonywać nagłych skrętów, nagłego przyspieszania lub hamowania. Lepiej powoli i ostrożnie, byle bezpiecznie do celu.